Blogs / Is het een meteoor?

06-04-2020, auteur: stuntman

Per dag analyseerd mijn systeem momenteel 86400 foto's of te wel elke seconde 1 foto. De moeilijkheid hier is om 'valse detecties' te voorkomen.

Voor het detecteren van meteoren maak ik gebruik van het 'Hough transform algoritme' wat in 1972 is beschreven door Richard Duda en Peter Hart. In feite is het Hough transform algoritme een lijn-detectie algoritme wat voor uiteenlopende computervisie zaken kan worden gebruikt. Meteoren zijn 'rechte' lichtstrepen aan de hemel en op een foto kunnen deze op een relatief eenvoudige manier worden gedetecteerd. Helaas laten niet alleen meteoren rechte strepen achter ook bijvoorbeeld spinrag, vogels, scherp getekende wolken, vliegtuigen met hun condensstrepen en niet te vergeten bliksem.

Veel vuurboldetectie systemen maken gebruik van lange, soms tot wel 60 seconden sluitertijden, hierdoor is zelfs een vliegtuig zonder condensspoor of een satelliet als streep aan de hemel te zien; het is dan erg moeilijk om automatisch te kunnen bepalen of dit een meteoor of iets anders was. Ikzelf gebruik na zonsondergang 'korte' sluitertijden, maximaal ⅓ van een seconde. Dit heeft als nadeel dat er meer ruis in de foto staat maar als voordeel dat ik minder valse detecties krijg.

Momenteel probeer ik doormiddel van de vergaarde data en experimenten oplossingen te zoeken voor het verbeteren en verder automatiseren van vuurbal-detectie. Een juiste basis afstelling van de gebruikte algorithmes is een goed begin. Zo heb ik de 'minLineLength' in het Hough lijn detectie algoritme na zonsondergang op 50 staan en overdag op 80. Deze instelling zorgt voor minder valse detecties op wolken en vogels. Vliegtuigen en hun condensstrepen zijn het grootste probleem, een flinke vuurbalstaart kan er namelijk overdag net zo uitzien als een verse condensstreep. Naast het detecteren van meteoren houd ik me ook bezig met het ontvangen ADS-B vliegtuigsignalen. De meeste vliegtuigen sturen middels ADS-B continue signalen uit over waar ze zich bevinden. Deze gegevens kun je gebruiken om een tijdelijke strakkere afstelling te handteren als een vliegtuig in je beeld gaat komen. Live locatie gegevens verkrijgen middels het ADS-B signaal is relatief makkelijk te realiseren met een Raspberry Pi, ikzelf gebruik de Raspberry Pi 3b+ met een RTL-SDR dongle en externe antenne. Met het dump1090 softwarepakket heb je real-time toegang tot de ontvangen informatie uitgezonden door vliegtuigen in de buurt en kun je deze informatie in je meteorendetectie algo's gebruiken tegen valse positieven.

Vind je dit een leuk artikel, bookmark deze site dan en kom regelmatig terug voor nieuwe ontwikkelingen en de laatste meteoren. Wil je meer weten over mijn gebruikte techniek? Lees dan het artikel 'detectie techniek' waar ik wat dieper in ga op mijn systeem hier thuis.